Wanastowi Vjecy
Wanastowi Vjecy vznikli náhodou... Rober Kodym a Petr Břetislav Chovanec. Sice o punkové kapele snili už dlouho, ale hospodské plány se za dveřmi nejrůznějších pražských náleven nikdy nepřeměňovaly v realitu. Dokud je v roce 1987 kamarád Áda Vitáček nepožádal o několik skladeb k chystanému filmu... aby si lidé všimli. Jasně daný termín k odevzdání šesti písní se stal rozhodujícím impulzem; čtyři skladby se v roce 1991 objevily na dnes již raritní punkové kompilaci Epidemie.
Ale zase by se nic nedělo, nebýt producenta Miloše Doležala, který polovině v té době již velmi slavné kapely Lucie vnutil myšlenku na natočení dlouhohrající desky; vyšla pod názvem TAK MI TO TEDA NANDEY v roce 1991. Byla to úspěšná deska, přesto (nebo právě proto), že na rozdíl od pop-rockové kapely Lucie, nabízela podstatně tvrdší hudbu na pomezí punku a hardcoru. Titulní píseň Tak mi to teda nandey a drsná verze folkového hitu Bedna od whisky se však záhy staly velkými kultovními hity, stejne jako celé album (přes 50 000 prodaných kusů), které snadno dosáhlo ostatně jako všechna další jejich alba na zlaté i platinové ocenění..
O pouhý rok později se na hudebním trhu objevilo druhé dnes již legendární album s názvem LŽI, SEX & PRACHY. Punková uřvanost, razance a jednoduchost ustoupila mnohem promyšlenějším písním a hudebním výletům do oblasti country, folku, řízného rock'n'rollu a melodických balad. Stala se nejúspěšnější deskou dvojice Wanastowi Vjecy, její prodej přesáhl hranici 130 tisíc kusů. V souvislosti s albem Lži, sex & prachy se nejvíc mluvilo o absolutním tvůrčím vrcholu dvojice Kodym & P.B.Ch., čemuž relativně dávalo za pravdu následné minialbum s názvem DIVNOALBUM. Z větší části bylo sestaveno z koncertních nahrávek pořízených během turné Lži, sex & prachy a doplněno o kuriózity, nevydané či archivní skladby a coververze.
Skutečně regulérním albem se však stala až deska ANDĚLÉ, která vyšla v roce 1996. Vznikla během pár měsíců a byla-li předcházející deska Lži, sex & prachy označovaná jako hudebně pestré album, pak nahrávka Andělé byla paletou všech možnách žánrů, od hardcorové legrácky Bejby, přes vtipnou baladu Kočárek, až po rockové hity Blbá, Láska a Andělé. V pořadí páté album bylo pojmenováno 333 STŘÍBRNEJCH STŘÍKAČEK; vyšlo v roce 1997.
Výraznou hudební změnou ve stylu Wanastowích Vjecý se stalo šesté (a dosud poslední řadové) album nazvané HRAČKY. Na první pohled se lišilo už černobílou fotografií na obalu, při poslechu pak výrazným příklonem k eletronické hudbě. Vedle toho však i zde bylo nemálo pop-rockových písní s tak charakteristickým rukopisem dvojice Kodym & P.B.Ch (chytlavou hudbu ke countryové skladbě Jediná pak dodal Meky Žbirka). I toto album přineslo velké radiové hity Otevři oči, Jediná, či burcující Neděkujem – vypadněte. Po tvůrčí pauze kapely, která vyplynula i velkou vytížeností jejích členů dalšími projekty kapely Lucie v říjnu 2006 přišel úspěšný comeback Vjecý s novou deskou TORPÉDO. Ta přinesla nejen návrat ke kořenům co se týče hutnějšího zvuku, ale připomněla Roberta i P.B.CH. jako neoddiskutovatelné autorské osobnosti s nevyčerpatelným čichem na hity. Singl „Otevřená zlomenina srdečného svalu“ je toho jasným důkazem, neb se stal megahitem podzimu 2006.
Více na www.wanastowivjecy.cz