
John Maus
John Maus, narozen 23. února 1980, je americký hudebník, skladatel, zpěvák a textař, známý svým barytonovým pěveckým stylem a používáním vintage syntezátorových zvuků a středověkých církevních módů. Tato kombinace často přitahuje srovnání s goth-popem 80. let. Jeho rané lo-fi nahrávky předjímaly a inspirovaly hypnagogické popové hnutí koncem 2000. let. Na pódiu je Maus známý svými intenzivními projevy emocí během vystoupení. Kromě hudby byl také učitelem filozofie na Havajské univerzitě, kde později získal titul PhD v oboru politologie.
Počátky Johna Mause byly ovlivněny umělci jako Nirvana, a-ha, Syd Barrett a Jim Morrison, stejně jako skladateli středověku, renesance a baroka. V roce 1998 opustil své rodné město Austin v Minnesotě, aby studoval experimentální hudbu na Kalifornském institutu umění. Zde se seznámil s Ariel Pinkem, což vedlo k jeho většímu zájmu o popovou hudbu. První dvě alba Songs (2006) a Love Is Real (2007) produkoval s použitím kazetového pásku a zvukové banky z počátku 90. let. Nezískala však pozitivní recenze až do úspěchu třetího alba We Must Become the Pitiless Censors of Ourselves (2011), které mu přineslo širší uznání.
Po pětileté pauze bez veřejných vystoupení a vydávání nové hudby se Maus vrátil s alby Screen Memories (2017) a Addendum (2018). V roce 2025 oznámil vydání svého šestého studiového alba Later Than You Think. Jeho hudba je často spojována s jeho akademickými aktivitami, přestože sám Maus popírá, že by své skladby tvořil s ohledem na estetickou nebo politickou teorii. Snaží se zkoumat "zapomenuté" elektronické palety a harmonie historicky spojované s "božským".
Na pódiu je John Maus známý svou intenzivní emocí a vystoupeními, která zahrnují pogování, headbanging a výkřiky. Do roku 2017 vystupoval převážně jako sólový "karaoke show", kde zpíval nad předem nahranou hudbou. Jeho styl je charakterizován jako "profesionální existencialista" se zájmem o zkoumání moderních vztahů s popem a jeho dopadu na filozofický a kulturní život. Jeho hudba se často vyznačuje retro zvukem, který je považován za předvoj hypnagogického popového žánru.
Politicky se Maus označuje za "levicovějšího než levice" a odsuzuje bílé nadřazenství jako "kult rasy a krve". Navzdory některým textům, které připomínají politická hesla, tvrdí, že jeho záměrem je sledovat sociální idiomy až k jejich "absurdním závěrům". Jeho účast na protestech, které vedly k útoku na Kapitol v roce 2021, vyvolala kontroverze, na které reagoval vysvětlením, že jeho přítomnost byla omylem interpretována jako podpora těchto akcí.