
Diamanda Galás
Diamanda Galás, narozená 29. srpna 1955, je americká hudebnice, zpěvačka, skladatelka a vizuální umělkyně. Je známá svým silným hlasem a odvážným přístupem ke společenským problémům, mezi které patří AIDS, duševní nemoc, zoufalství, ztráta důstojnosti, politická nespravedlnost, historický revizionismus a válečné zločiny. Její práce je často popisována jako originální a provokativní, s přívlastky jako "estetická revolucionářka" či "truchlící pro oběti světa".
Galás se narodila a vyrůstala v San Diegu v Kalifornii v řecko-americké rodině. Hudbě se věnovala již od dětství, kdy se učila hrát na klavír pod vedením svého otce, který byl také dirigentem gospelového sboru. Ačkoli ji její otec podporoval v hudebním vzdělání, zpěv považoval za nevhodný a odrazoval ji od něj. Přesto se Galás již ve čtrnácti letech objevovala na pódiu se svým otcem, kde hrála řeckou a arabskou hudbu. Později studovala biochemii a hudbu na univerzitách v Kalifornii, kde se zaměřila na rozvoj své vokální techniky.
V 80. letech začala Diamanda Galás výrazněji prosazovat téma AIDS, což vyústilo v její operní trilogii Masque of the Red Death. Právě během práce na této trilogii ji osobně zasáhla nemoc jejího bratra, který byl diagnostikován s AIDS a zemřel v roce 1986. Tato bolestivá zkušenost ji vedla k zapojení do aktivistických skupin, které se snažily zvyšovat povědomí o této nemoci.
Galás je také známá svými spolupracemi s dalšími významnými hudebníky, mezi které patří například baskytarista Led Zeppelin John Paul Jones, avantgardní skladatelé Iannis Xenakis a Vinko Globokar, a jazzový hudebník Bobby Bradford. Její hlas se objevuje i na albech skupin jako Recoil a Erasure. V roce 2017 vydala dvě nová alba All the Way a At Saint Thomas the Apostle Harlem prostřednictvím vlastního labelu Intravenal Sound Operations.
Kromě hudby se Diamanda Galás věnuje také vizuálnímu umění a performativnímu umění, kde se často zabývá stejnými tématy jako ve své hudební tvorbě. Její performanční umění je charakteristické použitím elektronicky zpracovaných zvuků a improvizací, což jí umožňuje větší svobodu ve vyjádření. Její dílo bylo oceněno prestižními cenami, včetně italské Mezinárodní ceny za kariéru Demetrio Stratos.