
Bugoy Na Koykoy
Bugoy Na Koykoy, vlastním jménem Jose Ariel Jimenez, se narodil 29. října 1990 v Sorrento v Cavite na Filipínách. Je filipínským raperem, vlogerem a podnikatelem, který si vybudoval silnou pozici ve filipínské hip-hopové scéně. Jeho umělecké jméno „Bugoy" je bisayským termínem, který obecně znamená „zlý", ale také může označovat někoho nezbedného, rozpustilého či spontánního.
Bugoy Na Koykoy je znám svým autentickým a provokativním stylem rapování, ve kterém zpracovává své životní zkušenosti z ulic Sorrenta v Cavite. Jeho texty se točí kolem témat jako peníze, život na ulici, ženy, auta a jeho podnikatelské úspěchy. Hudebně se specializuje na takzvaný „hustler's music", styl inspirovaný západními rapery jako 50 Cent nebo Wu-Tang Clan. Jeho tvorba je často považována za kontroverzní kvůli otevřenosti, s jakou mluví o své minulosti, včetně období, kdy se živil jako dealer.
S rapováním začal již v roce 2002 ve Spojených státech, kde spolupracoval s filipínsko-americkými rapery. Profesionální kariéru odstartoval v roce 2012. Je zakladatelem a vůdčí postavou kolektivu 2 Joints Enterprise a vydal více než 40 mixtapů a přes 100 hudebních videí. Mezi jeho nejznámější skladby patří Araw-araw Sunday, Benta Bounce, Aking mga Pinoy, Ganon Paren 'To nebo Stig. Jeho první album Di Makatulog z roku 2014 obsahovalo hity jako Walang Hanggan a Ipagpatawad Mo.
Kromě hudby je Bugoy Na Koykoy také úspěšným YouTuberem s více než 1,3 milionu odběratelů a přes 215 milionů zhlédnutí. Na svém kanále, který založil v říjnu 2013, pravidelně zveřejňuje vlogy a hudební videa. Je také podnikatelem – v minulosti vlastnil kavárnu Happy Leaf Milk Tea a je majitelem oblečení Daily Flight Clothing. Jeho čistá hodnota je odhadována na přibližně 811 tisíc amerických dolarů.
Bugoy Na Koykoy zůstává kontroverzní a polarizující postavou filipínského hip-hopu. Je pokryt tetováními, zejména na hrudi a hlavě, což je součástí jeho ikonického vzhledu. Jeho přístup k hudbě i životu je charakteristický přímočarostí a autenticitou. Na sociálních sítích má stovky tisíc sledujících – na Instagramu kolem 255 tisíc, na Facebooku přes 524 tisíc a na Twitteru více než 109 tisíc. Jeho nepředvídatelné vystoupení na festivalu Kaogma v roce 2025, kde se objevil na pódiu bez jediného slova, jen rozdával merchandise a zmizel, jen potvrdilo jeho pověst umělce, který nehraje podle běžných pravidel.