
Albert King
Albert King, narozený jako Albert Nelson dne 25. dubna 1923, byl americký kytarista a zpěvák, který je často považován za jednoho z největších a nejvlivnějších bluesových kytaristů všech dob. Jeho nejznámějším a výrazným albem je Born Under a Bad Sign z roku 1967, které obsahuje titulní skladbu, jež se stala bluesovým standardem. Spolu s B. B. Kingem a Freddie Kingem, všichni tři nepříbuzní, byli nazýváni "Tři králové blues". Albert King byl levák, známý svým hlubokým a dramatickým zvukem, který byl hojně napodobován bluesovými i rockovými kytaristy.
Přezdívaný "The Velvet Bulldozer" pro svůj jemný zpěv a velkou postavu, Albert King měřil přes 1,93 metru a vážil 110 kg. Tento přezdívka mu také patří díky tomu, že v dřívějších letech kariéry řídil buldozer. V roce 1983 byl uveden do Bluesové síně slávy a posmrtně v roce 2013 do Rock and Rollové síně slávy. V roce 2023 byl zařazen na 22. místo v seznamu 250 největších kytaristů všech dob podle časopisu Rolling Stone.
Albert King se narodil na bavlníkové plantáži v Indianole, Mississippi. V dětství zpíval v kostelním gospelovém sboru, kde jeho otec hrál na kytaru. V roce 1953 začal používat jméno Albert King, aby se spojil s B.B. Kingem a byl propagován jako "bratr B.B. Kinga". Jeho první kytaru si vyrobil z krabice od doutníků a nakonec si koupil skutečnou kytaru za 1,25 dolaru. Jako levák se naučil hrát na kytaru obráceně, což ovlivnilo jeho jedinečný zvuk.
Po začátcích s kapelou Groove Boys se v roce 1956 přestěhoval do St. Louis, kde se stal populární součástí místní hudební scény. V roce 1967 podepsal smlouvu se Stax Records, kde nahrál mnoho vlivných písní. Titulní skladba z Born Under a Bad Sign se stala jeho nejslavnější písní a byla přezpívána mnoha umělci, včetně Cream a Jimmiho Hendrixe.
V průběhu své kariéry Albert King ovlivnil nespočet kytaristů, včetně Jimiho Hendrixe, Erica Claptona a Stevieho Ray Vaughana. Byl známý svým unikátním stylem hry na kytaru, kdy používal pravácké kytary, ale hrál na ně obráceně. Jeho schopnost ohýbat struny a vytvářet masivní tón zanechala trvalý dopad na bluesovou a rockovou kytarovou hudbu.